Burn-out

Wat is een burn-out?

Ieder mens heeft wel eens kennisgemaakt met stress. Stress hoeft niet meteen een probleem te zijn. Een gezonde dosis stress kan je helpen om even beter te presteren of concentreren. Niet iedereen kan even goed omgaan met het gevoel van stress en spanning. Na afloop zou van een stressvolle periode zou de stress plaats moeten maken voor ontspanning zodat het lichaam kan herstellen. Wanneer dit niet het geval is en de stress voor een te lange periode aanhoudt kan dit leiden tot uitputting en overbelasting van lichaam en geest wat een burn-out tot gevolgen kan hebben.

Een burn-out is stoornis gerelateerd aan stress. Mensen met een burn-out hebben een te lange tijd last gehad van teveel stress. Dit kan zowel op het werk als thuis zijn of een combinatie van beide.

Klachten bij een burn-out

De symptomen van een burn-out zijn te verdelen in drie categorie├źn. Deze categorie├źn zijn:

– Lichamelijke klachten
– Psychische klachten
– Gedrag of gedachten veranderingen

De meest voorkomende klacht bij een burn-out is chronische vermoeidheid. Bij de minste inspanning voelt iemand zich al snel uitgeput. Waardoor al snel het gevoel van controleverlies en machteloosheid intreed. Meer informatie over de symptomen van een burn-out.

Behandeling burn-out

Veel mensen die veel stress ervaren hebben in een korte periode herstellen vanzelf weer naar een rustperiode. Artsen adviseren voor mensen met symptomen van een burn-out de eerste weken vaak rust aan en schrijven slaap- of kalmeringsmedicatie voor ter ondersteuning.

Psychologische begeleiding kan je helpen om in de toekomst een burn-out te voorkomen door het leren van vaardigheden waardoor je beter met stressvolle situaties om kan gaan. Daarnaast helpt therapie om na te gaan welke situaties/factoren hebben bijgedragen aan het ontstaan van een burn-out zodat deze in de toekomst voorkomen kan worden.