Vitamine D

[gem_divider margin_top=”-100″][gem_textbox content_background_color=”#ffffff”][gem_list type=”square” color=”4″]Meer informatie over vitamines

[/gem_list][/gem_textbox][gem_textbox content_background_color=”#ffffff”][gem_list type=”square” color=”4″]Welke type vitamine D zijn er?

  • Vitamine D1
  • Vitamine D2
  • Vitamine D3
  • Vitamine D4
  • Vitamine D5
[/gem_list][/gem_textbox]
[gem_divider margin_top=”-80″]

Vitamine D

Vitamine en mineralen zijn belangrijk voor voldoende weerstand en een goed gestel, dit is algemeen bekend. Vitamine D heeft als functie in het lichaam bij te dragen aan de opname van calcium (voor sterke botten en tanden), het draagt bij aan de weerstand van het lichaam en helpt spieren met het functioneren. Het leuke van de vitamine D is dat wij het in ons lichaam zelf aan kunnen maken.  Onder invloed van zonlicht wordt in de huid cholesterol omgezet in vitamine D.

Naast lekker in het zonnetje zitten en vitamine D aanmaken krijgen wij deze vitamine ook binnen middels ons voedsel. Logisch als je weet dat je niet het hele jaar van de zon kunt genieten. Hierdoor zou er een tekort op kunnen treden bij onvoldoende opname van zonlicht.

Gelukkig kunnen wij, in de periode dat we minder in de zon zitten, ons vitamine D gehalte aanvullen met onze voeding. Deze vitamine komen voor in dierlijke producten. Denk hierbij met name aan vissoorten als, makreel, zalm, paling en haring.
Daarnaast zijn er in bak en braadmiddelen de vitamine toegevoegd.

Komt u uit de generatie waarbij iedere dag een lepeltje levertraan verplicht was? U mag zich (ondanks de vieze smaak) gelukkig prijzen want levertraan zit barstensvol deze vitamine. En dat is op jeugdige leeftijd van groot belang voor de opbouw van sterke botten en stimulans bij de groei.

Extra vitamine D nodig?

In bijna alle lagen van de bevolking kan een tekort aan vitamine D voorkomen. Echter is het van belang te weten dat naarmate de leeftijd stijgt ook de kans op een tekort toeneemt. Naar schatting heeft in Nederland meer als de helft van alle ouderen een tekort aan deze vitamine.

Bij wie kan een tekort snel optreden?

Mensen die zeer weinig buiten komen of werken is een verhoogde kans op vitamine D te kort. Daarnaast dienen mensen met een donkere huidskleur ook de vitamine opname in de gaten moeten houden. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven moeten er voor zorgen dat er geen tekort optreedt. Als laatste moeten kinderen tot de leeftijd van vier jaar extra vitamine tot zich nemen.

Vitamine D3

Vitamine D3 is ingedeeld in de groep vet oplosbare vitamines en behoort tot één van de weinige vitamines die het lichaam zelf aan kan maken. In deze groep zitten meerdere soorten vitamine D bij elkaar. In principe hebben deze vitamine alle dezelfde werking echter zijn er wel een aantal belangrijke verschillen op te merken binnen deze groep. De vitamine D3 is afkomstig van van dierlijke producten en heeft een vele male krachtigere werking dan bijvoorbeeld vitamine D2 welke afkomstig is van planten. De werking kan wel tot 10 maal zo krachtig zijn.

Vitamine D3 is zeer belangrijk voor het lichaam. Het heeft een positief effect op ons humeur!
Naast het positief beïnvloeden van het humeur heeft deze vitamine een bijdrage aan het sterker maken van onze botten in het lichaam. Ook de weerstand van het lichaam wordt in stand gehouden bij een evenwichtige inname en aanmaak van vitamine D3.

Hoe maakt het lichaam vitamine D3 aan?

Naast de inname van deze vitamine wordt er in het lichaam onder invloed van zonlicht ook vitamine aangemaakt. In de huid wordt onder invloed van zonlicht cholesterol omgezet naar vitamine D3.
Let op: mensen met een donkere huidskleur en mensen die onvoldoende bloot worden gesteld aan zonlicht maken kans op een verlaagde aanmaak van deze vitamine. Indien u in deze categorie kan worden ingedeeld dan dient u te weten dat een gezonde voeding niet voldoende zal bijdragen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Hierdoor is het noodzakelijk middels supplementen het tekort aan te vullen.

Waar zit vitamine D3 in?

Vitamine D3 komen voor in dierlijke producten. Echter bevatten deze voedingsmiddelen over het algemeen een erg lage concentratie aan de gewenste vitamine. Om toch aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid te voldoen worden er in Nederland aan bak en braadproducten vitamine D3 toegevoegd. Er zijn vissoorten waar de hoeveelheid vitamine hoger zijn. Te denken valt hierbij aan met name vette vissoorten zoals Makreel, Zalm en Paling.

Tekort aan vitamine D3

Bij een vitamine D3 tekort dient u het te kort zo snel mogelijk aan te vullen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden beschikbaar. Hier volgen een paar mogelijkheden om de tekorten snel op te heffen. Eet vette vis, zoals paling, makreel of zalm. Smeer een dikke laag halvarine of margarine op uw brood. Bak uw vlees in braadproducten waar extra vitamines zijn toegevoegd. Misschien wel het leukste om te doen…. Ga even zitten in de ZON. Bij een gebrek aan zonlicht volstaan lichttherapielampen of een zonnebank.

Voor kinderen zijn er speciale kinderlimonades met extra vitamine(s) toegevoegd.

Bevolkingsgroepen die in aanmerking komen voor extra vitamine D3.

Kinderen tot en met 3 jaar, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, mensen die weinig buiten komen of de huid bedekken, vrouwen vanaf 50 en mannen vanaf 70 dienen extra alert te zijn.