Vitamine K

[gem_divider margin_top=”-100″][gem_textbox content_background_color=”#ffffff”][gem_list type=”square” color=”4″]Meer informatie over vitamines

[/gem_list][/gem_textbox]
[gem_divider margin_top=”-80″]

Vitamine K

In de groep van vet- oplosbare vitamines is ook de vitamine K opgenomen. De vitamine komt in twee vormen voor. Te weten vitamine K1 en vitamine K2. Vitamine K is in het lichaam onmisbaar bij de activering van bloedstolling. Naast deze stollende werking is er nog een belangrijke betrokkenheid van de vitamine in het lichaam. Vitamine K draagt ook bij aan de botstofwisseling. Het speelt hiermee een grote rol bij het voorkomen van osteoporose.

Daarnaast voorkomt de aanwezigheid van de vitamine kalkafzetting in de vaatwanden van het lichaam. Mensen met trombose dienen extra alert te zijn met de inname van de vitamine. Dit vanwege de anti-stollingings medicatie die men hiervoor dient in te nemen.

Tekort aan vitamine K

Een tekort aan vitamine K komt tegenwoordig niet veel meer voor. Dit omdat in ons dagelijkse voedsel regelmatig vitamine K voor komt. Daarnaast wordt er ten dele in het lichaam vitamine K aangemaakt. De symptomen van een vitamine K tekort (deficiëntie) bestaan onder andere uit problemen met bloedstolling. U zult merken dat het stollen van het bloed bij een wond zeer traag verloopt. Een ander verschijnsel dat regelmatig voorkomt is het hebben van een spontane bloedneus. Heeft u nooit last van een bloedneus en heeft u spontaan een hoge frequentie aan bloedneuzen dan is een vitamine K deficiëntie in veel gevallen de oorzaak.
Indien u een te kort (deficiëntie) aan deze vitamine heeft dan kan het tekort leiden tot bloedingen.

Waar zit vitamine K in?

Vitamine K1 komt voornamelijk voor in bladgroente en plantaardige oliën. Vitamine K2 treffen we aan in melkproducten, kaas en vlees. Het is belangrijk van beide vitamine uit de groep de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen te krijgen.
In de meeste bladgroente die dagelijks op het menu staan komen voldoende vitamine uit deze groep voor. Enkele groente die rijkelijk voorzien zijn van deze vitamine zijn; boerenkool, spinazie, broccoli. Naast deze bladgroenten zit ook in kaas, eieren en margarine een aanzienlijke hoeveelheid vitamine die bijdraagt aan de dagelijkse behoefte. Een gevarieerd dagelijks menu voldoet aan de dagelijkse behoefte vitamine.

Pasgeborene en vitamine K

Het lichaam maakt in de dikke darm de vitamine aan. Dit is een proces dat door bacteriën in het lichaam tot stand komt. Bij zuigelingen is dit proces nog niet geactiveerd, hierdoor is het van groot belang dat gedurende de eerste 3 maanden (duur van het aanmaken bacteriën in het lichaam) de pasgeborene extra vitamines krijgen toegediend. Pasgeborene hebben van de moeder geen voorraad van deze vitamine meegekregen.