Buik Lichaam Voeding

Zo kom je van je opgeblazen gevoel af

Opgeblazen gevoel

Er is niks zo vervelend als een opgeblazen gevoel! Los van het feit dat je kleding meteen niet meer lekker zit, je buik zeer doet en de nodige gasvorming lijkt het ook nog eens alsof je een (food)baby bij je draagt. Dat is natuurlijk niet fijn! Door mijn PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom) heb ik hier snel last van en gezien ik zeker niet de enige vrouw ben geef ik je met liefde deze tips om zo snel mogelijk van je opgeblazen buik af te komen!

Neem een probiotica

Probiotica voegt goede bacteriën toe aan je darmen. Het helpt om voedsel af te breken en voorkomt gasvorming. Als je probiotica regelmatig neemt bouwen je darmen ook een betere balans op en kun je dat nare opgeblazen gevoel voorkomen. En voorkomen is natuurlijk nog beter 🙂 Ik gebruik zelf de probiotica van Orthica. Deze zijn vrij van synthetische conserveermiddelen en synthetische kleur-, geur- en smaakstoffen maar bevatten ook meerdere bacterie stammen om zo goed mogelijk te kunnen werken.

Geen bubbels, wel thee

Koolzuurhoudende dranken kunnen ook voor gasvorming zorgen. Vermijd dus alles met bubbels en pak liever een grote kop thee. Ik neem zelf vaak Lindebloesem thee als ik last heb van een opgeblazen gevoel. Lindebloesem kalmeert te zenuwen en helpt bij buikkrampen. Maar ook Pepermunt thee helpt bij gasvorming en een opgeblazen gevoel.

Eet geen suikers en vermijd lactose

Meestal heb je al niet meer echt trek om te eten als je last hebt van een opgeblazen gevoel maar mocht dit toch het geval zijn, hou er dan rekening mee dat je zowel suikers als lactose beter even kunt vermijden. Suikers veroorzaken vaak een opgeblazen gevoel. Als je dus al last heb dan moet je zeker niet nog meer suikers naar binnen werken. Ook dus om te voorkomen, let op je suikerinname! Ook lactose kan leiden tot gasvorming doordat het lichaam de lactose niet goed kan verteren.

Relax!

Stress kan een negatieve invloed op je darmwerking hebben. Probeer dus genoeg te onspannen door lekker een boek te gaan lezen, te mediteren of te gaan sporten. Sporten? Ja sporten! Beweging is namelijk ontzettend goed voor je darmwerking en daarnaast werkt het mentaal ook ontspannend. Heb je last van een opgeblazen gevoel? Neem dan eerst lekker een warm bad of ga even liggen met een warme kruik. De warmte ontspant ook en helpt snel om van de ergste pijn af te komen.