Wat zijn koolhydraten?

Ons lichaam heeft net als een auto brandstof nodig om vooruit te kunnen komen en te kunnen werken. Er zijn verschillende manieren om deze brandstof binnen te kunnen krijgen. Een onmisbare brandstof voor ons lichaam zijn koolhydraten!  Koolhydraten is een verzamelnaam voor onder andere zetmeel en suikers dat in onze voeding verwerkt zit. Uit deze koolhydraten word in ons lichaam glucose aangemaakt en dit wordt door ons lichaam gebruikt als brandstof! Vandaar dat sporters dus extra veel koolhydraten nodig hebben. Meer brandstof om langer te kunnen presteren. Net zoals een auto meer benzine nodig heeft om langer door te kunnen rijden.

Bloedsuiker

Dit is een term waar je vast weleens vaker van gehoord hebt. elk mens heeft glucose in het bloed, dit noemen we bloedsuiker.  Bij een lage inname van koolhydraten kan het zijn dat je je lichtjes voelt in je hoofd en lichaam. Maar bij een te hoge inname zal je bloedsuiker relatief snel stijgen maar vervolgens ook weer sneller dalen waardoor het lichte en slappe gevoel ook weer tevoorschijn komt.

Vuistregels voor een gezonde leefstijl

  • probeer meervoudige/complexe koolhydraten binnen te krijgen zoals bruin brood, volkorenpasta, bonen, rijst en groenten. Deze worden minder snel opgeslagen als vet.
  • Vermijd zoveel mogelijk enkelvoudige koolhydraten zoals gebak, snoep en siroop. Het lichaam slaat deze koolhydraten sneller op als vet!

Waar zit het gevaar dus bij koolhydraten?

Het lichaam gebruikt de koolhydraten als energiebron maar deze kunnen slechts beperkt worden opgeslagen.  Alle overtollige koolhydraten worden dus in ons  lichaam opgeslagen als vet. Dus zorg ervoor dat je meer koolhydraten verbrand dan dat je opslaat!

Koolhydraatrijke producten

Wanneer je een koolhydraatarm dieet wilt gaan volgen is het uiteraard logisch dat je de koolhydraatrijke producten moet gaan vermijden. Of in ieder geval zo min mogelijk ervan innemen!

Het zo min mogelijk innemen van deze koolhydraat rijke producten zal er voor zorgen dat de opslagruimte voor koolhydraten in het lichaam nooit vol raken waardoor je dus geen vet op zult slaan. Hieronder staan de producten die veel koolhydraten bevatten:

  • Aardappelen en de afgeleide producten ervan: aardappelmeel, aardappelpureepoeder, al dan niet voorgebakken en diepgevroren varianten zoals friet,  zoutjes en chips.
  • Brood en ontbijtproducten en dan voornamelijk de geraffineerde producten. Koolhydraatarm brood is een perfecte vervanger!
  • Pasta, dit wordt gemaakt van bloem en meel.
  • Peulvruchten (bruine en witte bonen, erwten, linzen en kapucijners)
  • Witte rijst
  • Gebak en koek
  • Honing
  • Snoep en zoet broodbeleg

Deze producten mogen niet in grote hoeveelheden ingenomen worden omdat je dan waarschijnlijk teveel koolhydraten binnenkrijgt.

Eet niet te weinig koolhydraten

Je hebt vast gehoord van mensen of gelezen dat koolhydraten ervoor zorgen dat je dikker word. Teveel koolhydraten kunnen er inderdaad voor zorgen dat je dikker word en dus zwaarder. Maar wat veel mensen dan gaan doen is proberen zoveel mogelijk koolhydraten te vermijden. Dit moet je juist niet doen! Koolhydraten zijn een belangrijke brandstof voor het lichaam.

Wanneer jij jouw lichaam niet voorziet van voldoende koolhydraten dan krijg je last van verschillende klachten zoals:

  • hoofdpijn
  • slapeloosheid
  • loomheid
  • vergeetachtigheid

Zorg er daarom altijd voor dat je (goede) koolhydraten binnenkrijgt en probeer te verminderen op slechte koolhydraten (suikers). De goede koolhydraten kan je vinden in groenten en vele fruitsoorten. Wanneer je brood eet kan je het beste kiezen voor volkoren brood of bruin brood. En het liefst bruine rijst in plaats van witte rijst.

Het kan dus geen kwaad om te verminderen met koolhydraten, als je er maar voor zorgt dat je lichaam dagelijks een portie binnenkrijgt hiervan. Wist je dat je af kon vallen door te eten in een bepaalde volgorde? Dus dat je bepaalt op welke dag je koolhydraten, proteïne of zuivelproducten eet. Hierdoor zal het metabolisme verrast worden en de verbranding van vet sneller gaan.