Blog gezond balans Fitness Sporten

Hardlopen? Krachttraining hoort er ook bij!

Krachttraining vrouw

Het fijne aan hardlopen is dat het zo laagdrempelig is. Je hebt alleen maar goede hardloopschoenen nodig en je kunt zo de deur uitrennen. Maar wat vaak wordt vergeten is dat krachttraining heel erg belangrijk is voor hardlopers. Door krachttraining kun je niet alleen je hardloopprestaties verbeteren, ook voorkom je zo blessures.

Waarom is krachttraining nou zo belangrijk?

Met hardlopen train je vooral je benen. Tijdens het lopen draagt één been je lichaamsgewicht. Naast dat je lichaam de kracht nodig heeft om voort te kunnen zetten en sneller te lopen is je lichaam op zo’n moment niet symmetrisch. Je kunt last krijgen van kleine onevenwichtigheden zoals links-rechts verschillen en onevenwichtigheden in algehele spierkracht. Met krachttraining corrigeer je deze onevenwichtigheden en verklein je daarmee de kans op blessures. Daarnaast zorgt krachttraining ook voor een algehele betere looptechniek.

Dus weg laagdrempeligheid, hallo sportschool?

Nee, dat is zeker niet nodig! Als je het prettig vindt dan is dat natuurlijk wel een optie maar er zijn een hele hoop oefeningen die je gewoon thuis kunt doen of buiten met je training kunt combineren.

Ok, krachttraining dus. Maar wat moet ik dan eigenlijk voor oefeningen doen?

Krachttraining betekent helemaal niet dat je een paar uur per week oefeningen hoeft te gaan doen. Neem bijvoorbeeld de workout van Mark Kennedy. Hij is een gecertificeerde Amerikaanse looptrainer en heeft speciaal voor hardlopers een krachttraining workout van 7 minuten opgezet. In deze workout komen diverse oefeningen voor zoals onder andere squats, lunges en de befaamde plank.

 

Over de auteur

Gezond Balans

Reageer!

Klik hier om een reactie te plaatsen