Tegenwoordig worden steeds meer diensten via een digitale manier opgelost. Een dienst waarbij je niet snel denkt dat het ook digitaal kan, is dat binnen de zorgsector. Zorg is immers iets wat fysiek wordt gegeven. Toch is het mogelijk om zorg op een digitale manier in te richten. Maar wat houdt digitale zorg nu precies in? In dit artikel lees je welke vormen van digitale zorg er zijn en welke voordelen er zijn verbonden met digitale zorg.
Welke vormen van digitale zorg zijn er?
Digitale zorg is er in verschillende vormen. Zo heb je digitale zorg waarbij je, bij wijs van spreken, het huis niet uit hoeft en zorg waarbij zorgprocessen worden overgenomen door computers. Enkele voorbeelden van digitale zorg zijn bijvoorbeeld apps, waarbij de conditie verbeterd wordt, het maken van online afspraken bij de huisarts of digitale hulpmiddelen waardoor mensen langer thuis kunnen blijven wonen. Deze vormen van digitale zorg worden ook wel e-health genoemd.
Daarnaast is het ook mogelijk om zorgprocessen, die voorheen door medewerkers werden uitgevoerd, uit te laten voeren door computers. Een voorbeeld hiervan is een digitale receptie bij een huisarts of in het ziekenhuis. Met een digitale receptie kun je gemakkelijk bezoekers verwelkomen en inchecken voor de geplande afspraak. Het enigste wat bezoekers moeten doen bij aankomst in de praktijk of het ziekenhuis, is het scannen van de QR code bij de digitale receptie. Hierdoor weet de dokter of arts dat de bezoeker of patiënt aanwezig is. Het op deze manier inrichten van het zorgproces, zorgt ervoor dat processen veel sneller afgehandeld kunnen worden. Daarnaast is het een efficiënte en goedkope manier van werken.
De voordelen van digitale zorg
Digitale zorg heeft vele voordelen. Waar het in het vorige artikel over de kosten besparing en de efficiëntie ging, maakt digitale zorg het ook mogelijk om de zorg betaalbaar te houden. Doordat processen digitaal worden ingericht, zijn hier geen mensen voor nodig. Een mooi voorbeeld zijn de aanmeldzuilen ziekenhuis. Met behulp van een aanmeldzuil, kunnen bezoekers zelfstandig inchecken. Uit privacy voorschriften is dit een zeer positieve ontwikkeling. Een aanmeldzuil kan daarnaast de bezoeker de juiste route geven, zodat de bezoeker precies weet waar hij of zij naartoe moet. Ook kunnen diverse randapparaten worden gekoppeld aan de aanmeldzuil, zoals documentscanners of printers.
Kortom, het inzetten van digitale zorg heeft vele voordelen. Zo kunnen processen sneller ingedeeld worden en wordt zorg op deze manier goedkoper.